Профорієнтаційні зустрічі - важливий
чинник у виборі майбутньої професії для нинішніх випускників, адже кожен з них
прагне стати висококваліфікованим, конкурентноспроможним фахівцем на ринку
праці. Саме
з цією метою 31 січня відбулася така зустріч із здобувачами освіти
Скибинецького та Кашперівського закладів освіти. Для старшокласників – вчасний, усвідомлений й обґрунтований вибір подальшого вектору розвитку в навчанні та самовдосконаленні дозволяє ефективно набути первинні
навички, оволодіти обраним фахом та досягти в ньому професійних вершин. Не менш
відповідальним завданням є вибір закладу освіти, в якому можна здобути якісну
фахову освіту в обраній професії.
Вибір професії для кожної молодої людини – це вибір свого місця в житті, подальшого шляху навчання і праці. Під час зустрічі майстри виробничого навчання Анатолій Миронюк, Петро Теодорович та практичний психолог Ганна Бойко розповіли старшокласникам про те, що незабаром кожен із них повинен буде
вирішити дуже важливе питання – який життєвий шлях обрати. Від правильного вибору професії залежить щастя людини. Якщо у професійній сфері людина здатна реалізувати себе як особистість, а ще й до того заробити гроші, щоб задовольнити свої потреби, можна вважати, що зроблено
правильний професійний вибір. Діти починають усвідомлювати, що нехтувати
робітничими професіями не варто: саме той, хто опанує найближчим часом
робітничу спеціальність, матиме у майбутньому найбільше шансів знайти роботу.
Із здобувачами освіти випускних класів були проведені бесіди, роздані
інформаційні матеріали щодо спеціальностей та освітньо-професійних програм. А
на згадку та для особистого саморозвитку кожен із присутніх отримав буклети «Я обираю свою професію».
·
Профорієнтаційний відеоролик
«Вас вітає психологічна
служба ліцею»
Обираємо майбутню
професію
Про що варто
поцікавитися у наймача ще на першій співбесіді, щоб уникнути неприємних
сюрпризів після працевлаштування.
1.«Скільки я буду отримувати?», -
Це головне фінансове питання, яке уточнює здобувач у рекрутера або керівника
під час співбесіди. Якщо сума підходить, то кандидат приймає пропозицію. Але
після виходу на роботу його можуть очікувати сюрпризи: відпустка не
оплачується, соціальний пакет не передбачений, в компанії існує система
жорстких фінансових стягнень.
Якщо
для вас важливі ці нюанси, Work.ua рекомендує поцікавитися ними ще до початку
роботи. Це дасть можливість порівняти і вибрати посаду з урахуванням всіх
фінансово важливих аспектів зараз і в майбутньому. А ще вибудувати модель
співпраці, яка влаштує і вас, і наймача.
Разом
з практикуючим податковим консультантом Наталією Єременко ми склали чек-лист
фінансових питань потенційному роботодавцю. Так про що його варто запитати?
1.
Щодо працевлаштування
В
Україні трудові відносини регулюються Кодексом законів про працю України (КЗпП)
і договорами цивільно-правового характеру (за трудовою угодою). Це законні
варіанти, які дають працівникові соціальні та фінансові гарантії.
При
оформленні за КЗпП сторонами відносин є роботодавець і працівник. В цьому
випадку:
•
людині роблять запис в трудовій книжці або укладають з ним трудовий контракт;
•
завдання перед фахівцем ставляться згідно з посадовою інструкцією, а сам він
підпорядковується внутрішньому трудовому розпорядку;
•
оплата формується за час, витрачений співробітником на роботу (тарифна ставка),
або за виконаний обсяг роботи (відрядні розцінки);
•
щомісяця працівникові надають розрахунковий листок, де вказані нарахування,
податки, утримання.
При
оформленні за договором цивільно-правового характеру сторонами відносин
виступають замовник і виконавець. Вони укладають письмовий договір
(інвойс-оферта, якщо замовник іноземна компанія), де прописані права та
обов'язки сторін. Оплата праці проводиться тільки за результат - кількість,
якість, терміни, а підтверджує його акт виконаних робіт (інвойс-акт виконаних
робіт).
N.B!
Неофіційне працевлаштування, на жаль, все ще поширене в Україні. Безумовно,
співпраця на таких умовах пов'язане з ризиками.
2.
Про умови оплати праці
Якщо
ви вибрали модель співпраці «роботодавець-працівник», то уточніть, чи чекає вас
випробувальний термін, або ви будете проходити стажування.
Робота
на випробувальному терміні завжди оплачується. А ось стажування ні (якщо
працівник є просто помічником чинного фахівця). Але коли стажер виконує
завдання самостійно, то йому належать певні виплати.
Домовляючись
про розмір окладу, дізнайтеся, що має на увазі роботодавець, озвучуючи вам
цифри: це сума до або після вирахування податків з вашого заробітку?
Якщо
обрана модель взаємин «замовник-виконавець», то виплати будуть проводитися за
кінцевий результат в тому розмірі, який вказаний в договорі. Також в ньому може
бути передбачена передоплата.
3.
Про відпустку
Згідно
КЗпП, загальна тривалість щорічної відпустки становить 24 календарні дні. При
цьому перша відпустка надається після 6 місяців роботи. Але на практиці
тривалість відпочинку може обумовлюватися з роботодавцем додатково, тому краще
уточнити, як прийнято «відпочивати» в тій чи іншій компанії.
N.B!
Співпраця за трудовою угодою, як правило, не передбачає відпусток (а також
оплати лікарняних, відряджень, користування соціальним пакетом). Але
компенсація окремих витрат виконавця може бути прописана в договорі.
4.
Про лікарняний
Якщо
ви оформлені офіційно, то компанія оплачує вам перші 5 днів хвороби, наступні
дні - державний Фонд соціального страхування. Виплата становить від 50 до 100%
від середнього заробітку в залежності від кількості років страхового стажу. Для
деяких працівників це важливе питання. Тому про умови оплати лікарняних в
кожному конкретному випадку краще поцікавитися заздалегідь.
5.
Про відрядження
Роботодавець
може відшкодувати витрати і оплачувати добові працівнику під час відряджень.
Розмір виплат компанія встановлює на свій розсуд.
6.
Про соціальний пакет
Часто
виникає плутанина в поняттях «соціальні гарантії» і «соціальний пакет».
Соціальні
гарантії є обов'язковими. Вони включають законні права працівника на обідню
перерву, оплачувані лікарняні, сплату податків та інші.
А
соціальний пакет формується з бонусів, які готовий надати роботодавець для
того, щоб залучити й утримати кращих співробітників. Це може бути:
•
оплата мобільного зв'язку;
•
харчування співробітників;
•
безкоштовна доставка співробітників до місця роботи;
•
навчання за рахунок компанії;
•
медичне страхування;
•
організація дозвілля і т. Д.
Іноді
для здобувача наявність повного соціального пакету є серйозною перевагою при
виборі місця роботи.
7.
Про матеріальну відповідальність
Трапляється,
що працівник навмисно або випадково завдає роботодавцю збиток: порушує трудову
дисципліну, техніку безпеки, псує інструменти, оргтехніку, засоби пересування,
матеріали. Ще до початку роботи з'ясуйте, чим це може загрожувати.
Наприклад,
Працевлаштування за КЗпП допускає такі фінансові стягнення: зменшення розміру
виробничої премії і залучення до матеріальної відповідальності (повної або
обмеженою).
N.B!
Застосовувати інші штрафи роботодавець не має права.
Якщо
виконавець порушує умови договору (терміни, якість, конфіденційність), то його
можуть очікувати штрафні санкції та пеня. Або замовник має право вимагати
відшкодування завданих збитків.
ПРОФОРІЄНТАЦІЙНІ
ТРЕНІНГИ-ДУЕТИ
«ГОЛОВНЕ В ЖИТТІ – ВИЗНАЧИТИСЬ:
ДЕ ТВОЄ МІСЦЕ І ЩО ТИ ЗА ПТАХ…
Вклади в неї свою душу,
Тоді щастя само тебе відшукає.
К. Д. Ушинський
У кожної людини: і у дорослого, і у дитини - є дивовижна
можливість - мріяти. Поки людина живе, вона завжди про щось мріє. Іноді її мрії
стають реальністю, перетворюючись на життєві цілі. Вибір професії порівнюють із
другим народженням людини. А щоб цей вибір був вдалим, головна задача
працівників психологічної служби — допомогти здобувачам освіти у даному
питанні. Адже від того, наскільки правильно зроблено вибір професії, залежить
вдалий старт у доросле життя. Причому цей вибір необхідно зробити ще у період
навчання в школі. Тому своє майбутнє юнаки та дівчата повинні визначити ще
задовго до останнього шкільного дзвоника, а тут замало порад батьків, вчителів,
друзів, необхідна допомога кваліфікованих спеціалістів. Саме з цією метою в
рамках молодіжного фестивалю «ПРОФ FEST OK» у Володарському професійному
аграрному ліцеї практичним психологом Бойко Г.М. та соціальним педагогом
Савенок І.В. було проведено профорієнтаційні тренінги-дуети «Погляд в майбутнє»,
«Вперед до світу робітничих професій» та «Побудуй свою дорогу до своєї мети».
Інна Володимирівна та Ганна Михайлівна радо зустрічали здобувачів освіти
Тетіївського та Володарського районів теплими словами привітання та святково
оформленою локацією. Для кожної групи були проведені цікаві практичні вправи
такі як:
- «Привітання»;
- «Я на роздоріжжі»;
- Інтерактивна гра «Казка про Скріпочку»;
- «Корабель майбутнього»;
- «Склади пазл професії»;
- «Професійно важливі якості»;
- «Досягни свою ціль»;
- «Складання кластеру професій»;
- Гра «Перешкоди».
Першим кроком зустрічі було знайомство за допомогою м’яких
іграшок. Кожна група цікаво та з користю провела свій час. Здобувачі освіти із
задоволенням виконували практичні тренінгові вправи, ділилися своїми враженнями
про проведений час. Застосовуючи практичні вправи працівники психологічної
ознайомили учасників заходу із традиційними помилками у виборі професії та
порадами щодо їх усунення. Наостанок кожен здобувач освіти отримав теплі слова
та побажання від щирого серця у вигляді солодких сердечок, які приготували
Ганна Михайлівна та Інна Володимирівна для усіх присутніх. Школярі отримали
відповіді на найпоширеніші запитання щодо психологічних особливостей вибору
професії та можливостей як найповнішої реалізації власних здібностей та
інтересів у майбутній фаховій діяльності.
Все життя людини складається з вибору. Зробивши один вибір,
ми відсікаємо безліч можливостей, тому кожного разу, як нам випадає щось
обрати, ми повинні все ретельно зважити. Саме такими словами закінчилась
зустріч.
Вибір професії – це
дійсно вибір майбутнього. Тож нехай вибір буде правильним, а майбутнє подарує
багато професійних злетів та досягнень!
«КАЛЕЙДОСКОП
РОБІТНИЧИХ ПРОФЕСІЙ»
Вибір професії – це важливий крок, і він
повинен бути добре виваженим, цілком усвідомленим. Адже
вибір професії – це друге народження людини. Від того, наскільки вірно вона обере
свій життєвий шлях, залежить, яке місце у суспільстві вона буде займати. Саме
тому, з метою активізації профорієнтаційної роботи серед здобувачів освіти
навчальних закладів, підвищення престижу робітничих професій та орієнтації
здобувачів освіти на свідомий вибір професії, практичний психолог ліцею Бойко
Г.М. разом із майстрами виробничого навчання Миронюком А.В. та Теодоровичем
П.М. 05 березня 2020 року відвідали Скибинецьке НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів-дитячий
садок», «КЗ Лобачівський НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів – дитячий садок» та
«Кашперівську ЗОШ І-ІІІ ступенів». Під час зустрічі здобувачі освіти поринули у
світ робітничих професій, отримали поради щодо того як правильно ставити цілі,
щоб досягати їх. Задля вивчення професійного самовизначення старшокласників
було проведено профорієнтаційне анкетування. Дана зустріч мала на меті
підвищити престиж робітничої професії, орієнтувати здобувачів освіти на ті
професії, які користуються попитом на ринку праці.
Слід відзначити, що інтерес до робітничих професій в
учнівської молоді нині зростає. Діти починають усвідомлювати, що нехтувати
робітничими професіями не варто: саме той, хто опанує найближчим часом
робітничу спеціальність, матиме у майбутньому найбільше шансів знайти роботу.
ВИБІР ПРОФЕСІЇ – КРОК У ДОРОСЛЕ ЖИТТЯ
Мій професійний успіх
(Тренінг для учнів старших класів ЗНЗ)
https://drive.google.com/file/d/1wuOigRjyfrXyH46YaCsJX2We6Lzlr4JM/view?usp=sharing
Побудуй свою дорогу до своєї
мети
(Тренінг для здобувачів освіти 8 -
11 класів)
«Усвідомлений вибір професії
як запорука життєвого успіху»
«КРОКУЄМО В МАЙБУТНЄ»
\
Тест Голланда (Холланда) на визначення
професійного типу особистості
Немає коментарів:
Дописати коментар